if the world ends tomorrow, would you befriend your worst enemies today?

HELL NO.

02 August 2011

Kerana Hidup Bukan Sekadar Untuk Dicela :)




Kadang-kadang kita rancang sesuatu dengan sebaik mungkin; masa yang tepat, jadual yang mantap, orang-orang yang cemerlang. Tapi kita masih gagal nak melaksanakan satu-satu perkara. Kita kemudiannya marah, geram, kadang-kadang maki hamun mereka yang tak terlibat sekalipun dalam hal tu.

Kita lupa hidup ini adalah sangat tidak dapat diramal dalam cara yang baik juga, kerana kita asyik sibuk memaki keburukan yang dibawanya kepada kita.

Kita lupa tentang qada’ dan qadar tuhan, kita lupa kita cumalah manusia.

Kita lupa;

 ALLAH MENENTUKAN SEGALANYA.

Bukan maksud saya nak suruh siapa-siapa tu berhenti berusaha dan cuma berserah padaNya, itu bodoh namanya. Tapi saya cuma nak siapa-siapa tu tahu, rezeki Allah ada di mana-mana, pada bila-bila masa. Cuma bukan masanya lagi untuk rezeki Allah pada siapa-siapa tu tiba. Siapa-siapa tu kena bersabar banyak-banyak, dan teruskan usaha.

Siapa-siapa tu kata dia teraniaya. Dia kata ada orang yang menahan kerjanya. Jadi saya mahu siapa-siapa tu ingat, Allah mendengar doa mereka yang teraniaya. Jadi siapa-siapa tu kena ikhlas berdoa. Agar dipermudahkan rezekinya, agar dielakkan dari terus tertindas, agar Allah sedarkan mereka yang menganiaya akan perbuatan mereka.

Siapa-siapa tu orang yang kuat, saya tahu. Walaupun siapa-siapa tu asyik kata dia bosan asyik menderita,  kadang-kadang seperti mahu mati, saya tahu siapa-siapa tu masih kental nak hidup, atau dia tidak akan dapat capai usia 20an seperti sekarang. Saya yakin siapa-siapa tu mampu buat apa saja.

Saya harap siapa-siapa tu tahu, selain saya yang lemah ini, dan mereka-mereka yang tidak sekuat mana, Allah sentiasa ada untuknya. Dia punya kuasa paling besar di sisinya. Jadi siapa-siapa tu tak perlu risau.

Memang kita penat berusaha, tapi Allah masih yang utama dan menentukan segalanya, jadi sabar dan banyakkan usaha. ;)

"I love waking up in the morning not knowing what's gonna happen or, who I'm gonna meet, where I'm gonna wind up. Just the other night I was sleeping under a bridge and now here I am on the grandest ship in the world having champagne with you fine people. I figure life's a gift and I don't intend on wasting it. You don't know what hand you're gonna get dealt next. You learn to take life as it comes at you... to make each day count." –Jack Dawson; Titanic.
 

No comments:

Post a Comment

Penulisan